Saturday, October 14, 2006

Why Men seems to be superior than Women

I lifted this straight from my book commentary writing assignment. Will prune it for easier reading when I have the time.

-------------------------------

On page 119, a drawn premise was that "culture is superior than nature". To leave this statement just as that without any qualifications would imply a holistic & absolute superiority, which is a questionable stance to adopt. Thus I believe a more reasonable statement would be that "in certain aspects, culture is superior than nature". Example of this case would be the desirable presence of a conscious free will and an active control on the cultural agent's part over himself and his environment, compared to the seemingly mindless automatic behavior of natural agents. Example to the contrary would be the self-sustaining and self-regulated ecosystem of natural agents as a whole as compared to the unbalancing actions of unethical elements of cultural agents.

Correspondingly, to say "men are superior than women" also requires having its situational qualifiers. I would agree to the passage's assertion that [in terms of capacity for self-control] *, a woman "spends more of her life engaged in natural processes than is true for men and male physiology", thus having less control over her physiological (alluding to hormonal, and then emotional) states. I am being cautious in my qualifier by stressing further that it is her capacity that is lacking, not her actual exerted self-control. Men, having less physiological issues to worry about, have more opportunities for higher level endeavors. Whether they actually make full use of this extra capacity is a different matter.

Why then it oftentimes seem (or societies lead us to believe) that men are overall superior to women? I would posit that men's superiority are often in areas of immediate concern or in simple low-cognitive-level matters, such as physical strength or courage. Women's advantages, on the other hand, are on subtler issues such as empathy and holistic thinking styles. This is further accentuated by our tendency to commit availability heuristic thinking, drawing upon our first few thoughts to make deductive judgments, rather than a lengthy, strained, and careful considerations of all possible ideas.

*My own qualifier added

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Selalunya kita membandingkan manusia menggunakan benda2 yang boleh diukur dan disukat pakai nombor. Contohnya berapa banyak duit yang boleh dibuat, berapa laju orang tu boleh lari, berapa berat orang tu boleh angkat, berapa kuat dan berapa kali pukulan yang boleh ditahan, berapa lama boleh duduk dalam ofis, dan sebagainya. Dalam kebanyakan perkara ni, memang la perempuan kurang dalam ukuran dan sukatan tu.

Benda-benda macam cara pemikiran, emosi semua tu tak boleh kita nampak untuk diukur. Contohnya naluri seorang wanita yang secara semula jadinya akan mementingkan kebajikan ahli keluarganya.

Rasanya dah jelas lagi nyata yang sekarang ni perempuan mampu nak maju dalam kerjaya setinggi tingginya. Orang yang kata perempuan tak larat nak panjat column memang la ketinggalan zaman. TAPI kenyataannya ialah lagi tinggi pangkat yang dipegang, lagi kurang masa yang ada untuk keluarga. Ini dah bercanggah dengan naluri wanita tu tadi. Hasilnya, ada perempuan yang sengaja pilih untuk membahagikan masa sama rata antara tugas dan tanggungjawab terhadap keluarga. Inilah kenyataan.

Jawatan lebih rendah, gaji pun lagi kurang lah kan? Sebagai akibat daripada mementingkan keluarga, pendapatan wanita tu tak la sebanyak yang dia mampu sebenarnya. Jawatan lagi rendah jugak bermakna kurang la kuasa untuk membuat keputusan dalam organisasi. Ini jugak satu bentuk "inferiority".

Gaji boleh disukat dalam ringgit dan sen. Pengorbanan yang dilakukan demi keluarga tak boleh disukat macam tu. Kesimpulannya, walaupun tanggungjawab wanita tu sama beratnya dengan lelaki, benda yang boleh diukur dan disukat tetap kurang. Selagi kita membandingkan perempuan dengan lelaki sedemikian, selagi itulah perempuan akan lebih "inferior".

7:28 AM, March 08, 2007  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home